Focus! Maak keuzes

Eén van de meest besproken onderwerpen tijdens de trainingen en coachingssessies die ik geef, is focus. En focus betekent keuzes maken. Je kunt tenslotte niet alles goed doen. Wil je wel op Facebook, Twitter, LinkedIn én Instagram aanwezig zijn? Of besluit je om alleen op Facebook en Instagram actief te zijn. En aan wie ga je je boodschap brengen? Het draait allemaal om keuzes maken.

Keuze van kanalen

Wat lever je eigenlijk? En voor wie? Als je rechtstreeks aan de consument verkoopt, wil je dan je tijd steken in een LinkedIn company page of liever in je Facebook pagina? Ik zie veel social media kanalen van bedrijven waar het laatste bericht 7 maanden oud is, omdat het niet goed bijgehouden wordt. Mijn eerste indruk is dan niet zo goed, en daar hebben meer mensen “last” van. Een up-to-date account met relevante informatie is het visitekaartje van je bedrijf. En uiteraard moet een kanaal ook bij jou en jouw producten passen. Ik ben bijvoorbeeld veel visueler ingesteld en kan mijn boodschap makkelijker kwijt op Instagram dan op Twitter. Als je die keuzes maakt, wordt het een stuk makkelijker.

Doelgroep

Ik hoor ondernemers vaak zeggen; “iedereen is mijn doelgroep, want iedereen kan mijn producten of diensten gebruiken.” Als je nu een oneindig mediabudget hebt, dan kun je daar op insteken. Helaas hebben de meeste van ons dat niet en dus zul je keuzes moeten maken. Kijk eens in je Google Analytics en check wie jouw producten het meeste aanschaft. Welke regio, welke leeftijdscategorie, zijn het mannen of vrouwen en welke interesses hebben ze? Op deze manier kun je je doelgroep finetunen en gericht starten met promoten. Je kunt tenslotte je budget maar één keer uitgeven.

Doelstellingen

Vaak zie ik dat ondernemers enthousiast aan de slag gaan, vaak zonder eerst kpi’s op te stellen. Juist die kpi’s zorgen ervoor dat je gericht aan de slag kunt. Je hebt tenslotte een doel om naar toe te werken. Met deze doelstellingen in je achterhoofd, kun je beter werken aan een contentstrategie en een advertentiestrategie. Kies de doelstellingen waar jij het meeste aan hebt en zorg dat je die kunt meten. Gebruik Google Analytics en de pixels die je bijvoorbeeld in Facebook en LinkedIn kunt maken. Plan een wekelijks momentje in om je doelstellingen bij te werken en kijk op welke punten je kunt optimaliseren.

Verantwoordelijkheden

Vaak kom ik teams tegen die allemaal een beetje verantwoordelijk zijn voor de social media binnen een organisatie. Gedeelde verantwoordelijkheid is geen verantwoordelijkheid. Zorg dat je de taken helder verdeelt en dat ieder zijn of haar taken kent. Pas dan kun je werken aan je social media plannen. Ik ben voor veel klanten ook niet voor niets de stok achter de deur. Ook je verantwoordelijkheden naar je doelgroep toe zijn belangrijk. Staat er op je Facebookpagina dat je doorgaans binnen 1 uur antwoord geeft, doe dat dan ook. Is dat niet haalbaar, verander dit dan in je Facebook instellingen, zodat je de verwachtingen kunt managen.

Conclusie

Heb je het idee dat je druk bent met social media, maar dat het niet oplevert wat je zou willen? Ga dan weer eens terug achter “de tekentafel” zitten. Schrijf je social media strategie uit. Bepaal je doelstellingen, doelgroepen & boodschap. Bepaal je beleid. Ontwikkel je contentstrategie en je advertisingstrategie en ga dan pas weer verder. Je zult zien dat dat je veel meer oplevert. Heb je hulp nodig? In vier dagdelen kan ik je helpen en breng je je social media naar the next level.

 

 

Fotocredits: Nitish Meena  Stacey Rozells

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.