De beïnvloedingsprincipes van Cialdini

Vorige maand mocht ik een masterclass volgen bij Bas Wouters, de eerste Nederlandse Cialdini method gecertificeerde trainer. Een aanrader voor iedereen die meer wil weten hoe je deze beïnvloedingstechnieken kunt toepassen om meer invloed te hebben op zakelijk gebied.

De principes van Cialdini zijn niet onbekend van me, maar de sprekende voorbeelden tijdens deze masterclass gaven meer duidelijkheid. In deze training heb ik nog meer out-of-the-box leren denken, situaties eerst eens te analyseren en daarna deze technieken toe te passen op die situaties. En met succes 😉

De principes worden besproken aan de hand van drie fases. Namelijk het bouwen van relaties, de onzekerheid wegnemen en het motiveren van mensen om actie te ondernemen.

Vianne Scharloo

De 6 principes van Cialdini

Schaarste

Dit principe is één van de krachtigste principes. Denk maar eens aan het moment waarop je ziet staan: “Nog maar twee stoelen beschikbaar” of “op=op”. We krijgen dan de neiging om snel te handelen omdat we erbij willen zijn. Dit heeft ook te maken met de kwaliteit die we er aan koppelen. Als er nog maar twee plaatsen beschikbaar zijn, dan is het dus bijna uitverkocht en zal het wel heel goed zijn.

Wederkerigheid

Vaak voelen mensen zich verplicht iets terug te geven als ze eerder iets van je hebben ontvangen. Geef wel aan anderen zoals jij wil dat ze jou teruggeven. En cadeau of een beloning. Dit kan een fysiek product zijn, maar je kunt ook denken aan dingen die niet direct geld kosten, zoals kennis, aandacht, tijd of aanbevelingen.

Consistentie

Mensen willen graag iets doen wat ze eerder hebben beloofd of afgesproken. Als je een commitment aangaat, voornamelijk in het openbaar, dan wil je je er aan houden. Denk bijvoorbeeld aan doelstellingen. Als ik even denk aan het verschil tussen een doelstelling in mijn hoofd, of één die ik heb gedeeld met mijn collega’s, dan levert die laatste toch meer druk op.

Liking

Liking gaat over relaties tussen jou en je omgeving. Wij vinden vooral mensen leuk die zijn zoals je zelf bent. Dezelfde achtergrond, dezelfde waarden, dezelfde ervaring, ga zo maar door. Bouw relaties, voordat je zaken gaat doen! We doen tenslotte liever zaken met iemand waar we een band mee hebben, dan met een vreemde.

Autoriteit

Iemand met veel kennis of wijsheid, daar kunnen we op bouwen, daar kunnen we wat van leren. Laat zien dat je een expert of specialist bent. Dat kan op vele manieren. Deel kennis, laat je certificaten zien, gebruik vakjargon. Het zorgt ervoor dat mensen graag bij jou kopen.

Sociaal bewijs

Kijk maar eens naar alle online influencers op het moment. Als een bekende vlogger een bepaald merk leuk vindt, dan beïnvloed deze een heleboel anderen. Maar denk ook maar eens aan een willekeurige site waar je hotelkamers kunt boeken. Al 600 mensen hebben dit hotel bezocht. Of nog beter. Al 600 mensen in dezelfde gezinssituatie als jij hebben dit hotel bezocht. We laten ons graag aanbevelen.

Interessant? Er is meer!

Heb je 12 minuutjes de tijd? Dan raad ik je aan deze video te bekijken. Of kom van het weekend nog eens terug. De moeite waard!

En als je nog langer de tijd hebt, of beter, de tijd erin wil steken, volg dan de masterclass bij Bas Wouters!

 

Photo by William White on Unsplash

Tags:
Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.